Ik heb een beperking maar ben niet standaard… (II)

Op 4 oktober 2010 krijg ik, tijdens het moeizaam aflopen van de trap bij mijn ouders thuis, een telefoontje van mijn zorgverzekering met het antwoord op mijn vraag van de dag ervoor…

Het gaat hierom… De uroloog heeft mij blaastraining m.b.v. flip-flo kraantjes voorgeschreven… Deze krijg ik van de leverancier niet met de mededeling dat de zorgverzekeraar deze niet vergoed omdat stopjes ook voldoen… Tot nu toe heb ik hier twee lange discussies over gevoerd met de mededeling dat dit voor mij in elk geval niet geldt… Helaas zonder resultaat…

rietofniet Het verschil tussen het kraantje en de stop is als volgt:
– het kraantje is echt een soort kraan waardoor je het catheter kunt afsluiten terwijl je de dagzak aangekoppeld laat totdat de druk te hoog word en je de kraan op open zet…
– de stop dien je aan het uiteinde van de catheter in te pluggen waardoor er afsluiting plaatsvind om dan als de druk te hoog is op de badkamer maar te kijken of je de stroom van je catheter in het toilet kan leiden…

Uiteraard voor iemand met een “normale” blaasfunctie zal er een behoorlijke tijd tussen afsluiten en druk zitten… Bij mij is dat zo’n twintig minuten, als ik dat al haal… Of te wel voor mij is er een groot verschil tussen een kraantje en een stop… Namelijk het wel of niet deelnemen aan de maatschappij op mijn bescheiden manier…
Iedereen kan begrijpen dat iedere twintig minuten, of eerder, een toilet nodig hebben met iets meer faciliteiten dan alleen maar een pot verlammend werkt… Rustig zitten op een terras, uiteten of koffiedrinken bij een kennis is er niet bij… Zeker dat tijdens het rijden op de scoot of in de auto door de beweging de druk wat sneller van zich laat voelen…

Het telefoontje… Johan W. van de zorgverzekeraar belde mij terug met de mededeling dat vanuit de zorgverzekeraar er geen richtlijn is dat vergoeding in de weg staat… Zij hebben de afspraak met de leverancier dat er adequate materialen c.q. zorg geleverd dient te worden…

Het vervolg is nu dat ik weer contact moet opnemen met de leverancier en als ik er dan niet uitkom bij hun een officiële klacht neerleg… Komen we er dan nog niet uit kan ik nog een klacht indienen bij de zorgverzekeraar…

Ach ja, het is wat als je standaard minder valide niet binnen het standaard minder valide plaatje valt…

2 reacties

  1. Ik heb er de kracht niet voor… ;)

  2. Toch de volgende dag al antwoord gekregen op de vraag van de dag ervoor…. Dat klinkt bemoedigend. ;-)

    Vaak wordt het geduld van een meer of minder valide langer op de proef gesteld!

    Nu nog een manier vinden om de mensen aan de andere kant van de lijn iets meer gevoel voor inleving bij te brengen.

    Succes, ik hoop dat je snel iemand vindt die toestemming geeft voor kraantjes i.p.v. stopjes.

Reageren is niet mogelijk